МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
м. Київ
21.08. 2013 № 1222
вимог оцінювання навчальних
досягнень учнів із базових дисциплін
у системі загальної середньої освіти
З метою
організованого переходу на нові Державні стандарти та з метою додержання
державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити орієнтовні вимоги до оцінювання
навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів
інваріантної складової навчального плану, що додаються.
2. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим, управлінням (департаментам) освіти і науки
обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій довести
цей наказ до відома керівників загальноосвітніх навчальних закладів
3. Цей наказ набирає чинності з дня його
офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник міністра
Б.М. Жебровський
Додаток 1
до наказу МОН України
від 21.08.2013 №1222
Зі змінами
затвердженими наказом МОН
№1009 від 19.08.2016
Додаток 2
до наказу МОН України
від 21.08.2013 №1222
Вступ
Вимоги до оцінювання навчальних
досягнень учнів основної школи розроблені відповідно до Державного стандарту
базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного
стандарту базової та повної загальної середньої освіти» та наказу МОНмолодьспорту
від 13.04. 2011 року № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних
досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти»,
зареєстрованого у Міністерстві юстиції від 11.05. 2011 року № 566/19304.
Вимоги до оцінювання навчальних
досягнень учнів основної школи набувають чинності поетапно:
у 5 класах загальноосвітніх навчальних
закладів – з 2013/14 навчального року;
у 6 класах загальноосвітніх навчальних
закладів – з 2014/15 навчального року;
у 7 класах загальноосвітніх навчальних
закладів – з 2015/16 навчального року;
у 8 класах загальноосвітніх навчальних
закладів – з 2016/17 навчального року;
у 9 класах загальноосвітніх навчальних
закладів – з 2017/18 навчального року.
Оцінювання навчальних досягнень учнів
здійснюється за 12 бальною шкалою.
Змістом вимог до оцінювання є виявлення,
вимірювання та оцінювання навчальних досягнень учнів, які структуровані у
навчальних програмах, за предметами.
Відповідно до ступеня оволодіння
знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних
досягнень учнів: початковий, середній, достатній, високий.
І початковий рівень, коли у результаті
вивчення навчального матеріалу учень:
• називає об’єкт вивчення (правило, вираз,
формули, геометричну фігуру, символ тощо), але тільки в тому випадку, коли цей
об’єкт (його зображення, опис, характеристика) запропонована йому
безпосередньо;
• за допомогою вчителя виконує елементарні
завдання.
ІІ середній рівень, коли учень
повторює інформацію, операції, дії, засвоєні ним у процесі навчання, здатний
розв’язувати завдання за зразком.
ІІІ достатній рівень, коли учень
самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, вміє виконувати певні
операції, загальна методика і послідовність (алгоритм) яких йому знайомі, але
зміст та умови виконання змінені.
IV високий рівень, коли учень здатний
самостійно орієнтуватися в нових для нього ситуаціях, складати план дій і
виконувати його, пропонувати нові, невідомі йому раніше розв’язання, тобто його
діяльність має дослідницький характер.
Кожен наступний рівень вимог включає
вимоги до попереднього, а також додає нові.
Оцінювання здійснюється у процесі
повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів, а також за
результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної ( індивідуальне, групове,
фронтальне опитування), письмової (самостійна робота, контрольна робота,
тематична контрольна робота, тестування, та інші).
Навчальний заклад може використовувати
інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів за погодженням з місцевим
органом управління освітою. При цьому оцінки за семестри, рік, результати
державної підсумкової атестації переводяться у бали відповідно до цих
критеріїв.
З метою підвищення мотивації учнів до навчання, формування ключових компетентностей, підвищення об'єктивності оцінювання впродовж всього періоду навчання, градації значущості балів за виконання різних видів робіт можна застосовувати рейтингову систему оцінювання.
Дисципліни
художньоестетичного циклу
• розвиток мотивації до пізнання мистецтва,
емоційнопочуттєвої сфери, оригінального асоціативнообразного мислення,
здатності естетичного сприймання художніх творів; розкриття креативного
потенціалу особистості;
• виховання в учнів особистісноціннісного
ставлення до мистецтва, вітчизняної та зарубіжної художньої культури,
естетичного ставлення до дійсності, світоглядних орієнтацій;
• формування знань та уявлень про мистецтво,
специфіку художньообразної мови різних видів мистецтва, розвиток
здатності естетичного сприймання та інтерпретації творів;
• розширення естетичного досвіду, вмінь і
навичок у сфері мистецької діяльності, потреби в художньотворчій
самореалізації та духовному самовдосконаленні;
Музичне
мистецтво
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) сприймає музичні твори
фрагментарно, виявляючи низький рівень емоційності; відсутня мотивація до
пізнання навколишнього світу,
мистецтва; незначний обсяг понятійного апарату не дозволяє характеризувати художні образи; демонструє
слабо сформоване художньообразне мислення, елементарні навички та вміння у
практичній музичній діяльності. Потребує постійної практичної і теоретичної
допомоги вчителя. |
2 |
Учень (учениця) виявляє вибіркову
емоційність та слабо сформовані навички сприймання музичних творів, слабку
мотивацію щодо їх пізнання; володіє незначною частиною тематичного матеріалу,
виявляє певні практичні вміння та навички, але майже не володіє спеціальною
музичною термінологією; словниковий запас дозволяє викласти думку на
елементарному рівні. Потребує постійної практичної і теоретичної допомоги
вчителя. |
|
3 |
Учень (учениця) виявляє інтерес до
пізнання музичних явищ періодично, хоча здатний емоційно сприймати музичні
твори з конкретним образнохудожнім змістом; знає незначну частину
тематичного матеріалу; позитивно реагує на власну практичну діяльність, але у висловленні
вражень послуговується обмеженим понятійним запасом; потребує практичної
допомоги вчителя. |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) здатний емоційно
сприймати та виконувати музичні твори на репродуктивному рівні, має позитивну
мотивацію щодо власної практичної діяльності, але не завжди усвідомлює
художньообразний зміст музичних творів; застосування знань та спеціальної
музичної термінології задовільне; потребує практичної допомоги вчителя. |
5 |
Учень (учениця) виявляє інтерес та
емоційність сприймання музичних творів, виявляє позитивну мотивацію щодо
власної практичної діяльності; частково володіє навичками й уміннями, що дає
змогу характеризувати окремі музичні твори з конкретною програмною основою;
але не завжди вміє інтерпретувати музичні твори непрограмного змісту; виявляє
недостатнє знання спеціальної музичної термінології. Потребує періодичної практичної
та теоретичної допомоги вчителя. |
|
6 |
Учень (учениця) виявляє здатність
емоційно сприймати і відтворювати основну частину музичного матеріалу, має
позитивну мотивацію щодо пізнання мистецьких явищ та власної практичної
діяльності, хоча не завжди вміє послідовно та логічно характеризувати музичні
твори. Потребує періодичної теоретичної допомоги вчителя, але виявляє
часткову здатність самостійно виконувати практичні завдання. |
|
Достатній |
7 |
Учень (учениця) виявляє здатність
емоційно сприймати та виконувати музичні твори, позитивну мотивацію щодо
пізнання мистецьких явищ та власної практичної діяльності; володіє певним
термінологічним запасом, але у викладенні думок і вражень припускається
термінологічних помилок; обізнаний у найважливішому тематичному музичному
матеріалі, але знан ня нестійкі; частково застосовує в
практичній діяльності набуті знання та вміння, виявляючи прагнення
самостійності. |
8 |
Учень (учениця)
виявляє здатність емоційно сприймати і виконувати музичні твори, позитивну
мотивацію щодо пізнання та інтерпретації мистецьких явищ, але має стандартне
мислення, не завжди самостійний у висновках; вміння оперувати музичною
термінологією при аналізі музичних явищ розвинені недостатньо. У практичній
діяльності прагне самостійно застосовувати набуті знання та вміння, хоча
потребує консультації вчителя. |
|
9 |
Учень (учениця)
виявляє емоційність сприймання творів, позитивну мотивацію щодо пізнання
мистецьких явищ та їх зв’язку з життям, достатнє засвоєння тематичного
музичного матеріалу, але допускає неточності у використанні спеціальної
термінології; у практичній діяльності прагне самостійно застосовувати власний
досвід, набуті знання та вміння. |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця)
виявляє емоційність сприймання музичних творів, стійку позитивну мотивацію щодо
пізнання життєвих та мистецьких явищ, має міцні знання програмового
матеріалу, уміє обґрунтувати свою думку, але може допускати несуттєві
неточності у використанні спеціальної термінології в аналізі музичних творів;
відчуває деякі труднощі у виконанні музичного твору, але прагне самостійно
виправляти неточності. |
Високий |
11 |
Учень (учениця) виявляє емоційність
сприймання музичних творів та їх зв’язку з життєвими явищами, позитивну
мотивацію щодо пізнання та виконання музики; володіє тематичним матеріалом у
межах програми, демонструє вміння
оперувати спеціальною термінологією в інтерпретації творів, асоціювати їх з
творами інших мистецтв, виявляє здатність самостійно застосовувати здобуті
знання на уроках та у позаурочний час. |
12 |
Учень (учениця) володіє стійкою
позитивною мотивацією щодо пізнання музичних явищ, встановлення їх зв’язку з
життєвими явищами та творами інших мистецтв; має ґрунтовні знання тематичного
музичного матеріалу у межах програми; вільно оперує спеціальною
термінологією; виявляє нестандартність художньообразного мислення,
самостійно використовує набуті знання та вміння в музичній діяльності на
уроках та у позаурочний час. |
Образотворче
мистецтво
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) сприймає та відтворює
художні образи на початковому рівні, але не може їх характеризувати, має
слабо сформоване художньоестетичне мислення, мінімальний запас практичних
навичок та умінь, відсутня мотивація до пізнання навколишнього світу, мистецтва, не володіє теоретичним
матеріалом. Потребує постійної
теоретичної та практичної допомоги вчителя. |
2 |
Учень (учениця) майже не володіє
теоретичним матеріалом, має слабо
сформований рівень сприйняття художніх образів, виявляє окремі елементарні
вміння та навички у практичній діяльності; словниковий та термінологічний
запас не дозволяє послідовно викласти думку, проявляє зацікавленість до
пізнання світу мистецтва. Потребує постійної
теоретичної та практичної допомоги вчителя. |
|
3 |
Учень (учениця) сприймає та відтворює
окремі фрагменти художніх образів, знає незначну частину теоретичного
матеріалу, користується обмеженим термінологічним та словниковим запасом,
позитивно реагує на явища навколишнього світу, твори мистецтва, художню
діяльність. Потребує практичної допомоги вчителя. |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) не завжди вміє
сприймати та репродукувати візуальні образи; поверхнево розуміє зміст художнього твору; обмежено
застосовує знання та термінологічний запас на практиці, позитивно реагує на
явища навколишнього світу та пізнання творів мистецтва. Здійснює художню
діяльність під керівництвом вчителя. |
5 |
Учень (учениця) відтворює художні образи на репродуктивному рівні,
виявляє обмежене знання спеціальної художньої термінології; словниковий запас
небагатий, здатний сприймати красу
природних форм та творів мистецтва. Здійснює художню діяльність під
керівництвом вчителя. |
|
Середній |
6 |
Учень (учениця) володіє навичками й
уміннями, які дають змогу сприймати та відтворювати окремі художні
образи, не завжди послідовно та
логічно характеризує окремі художні явища, розповідь потребує уточнень;
виявляє поверхневі знання і розуміння програмового матеріалу; здатний сприймати та висловлювати емоційне
ставлення до природних форм, але демонструє стандартне мислення. Здійснює
художню діяльність самостійно. |
Достатній |
7 |
Учень (учениця) вміє сприймати і
репродукувати візуальні образи, проте робить непереконливі висновки, неповною
мірою аналізує художньообразний зміст
твору, послідовно викладає свої думки, допускає мовленнєві та термінологічні
помилки; знає найважливіший теоретичний
матеріал; не завжди вміє поєднувати художні образи та явища
навколишнього світу; здатний сприймати та висловлювати емоційне ставлення до
природних форм, творів мистецтва, але демонструє стандартне мислення.
Частково застосовує в художній діяльності набуті знання та вміння. |
8 |
Учень (учениця)
може сприймати та відтворювати різні візуальні образи, проте не досить повно
аналізує художньообразний зміст твору, має стандартне мислення, йому бракує
власних висновків, асоціацій, узагальнень; на достатньому рівні володіє
спеціальною художньою термінологією при аналізі художніх творів у процесі їх
сприймання та інтерпретації.
Застосовує в художній діяльності власний досвід, набуті знання та
вміння, але потребує консультації у вчителя. |
|
9 |
Учень (учениця)
володіє теоретичним художнім матеріалом у межах програми, але допускає
неточності у використанні спеціальної художньої термінології та у відтворенні
художнього образу, здатний сприймати та висловлювати власне ставлення до природних форм, творів
мистецтва та оцінювати їх. Застосовує
в художній діяльності власний досвід, набуті знання та вміння. |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця)
виявляє достатній рівень засвоєння навчального матеріалу, але, аналізуючи художні твори,
допускає несуттєві неточності у формулюваннях та використанні спеціальної
художньої термінології, не завжди може довести свою точку зору стосовно художніх
явищ. Вказані неточності може виправляти самостійно. Здатний сприймати та
висловлювати власне естетичне
ставлення до природних форм, творів мистецтва, оцінювати та
інтерпретувати їх. Самостійно використовує власний досвід,
набуті знання та вміння у художній діяльності. |
11 |
Учень (учениця)
має міцні знання програмового матеріалу, вміє використовувати набуті знання,
уміння і здібності у художньотворчих завданнях, виявляє знання спеціальної
художньої термінології, уміє систематизувати, узагальнювати, аналізувати
твори образотворчого мистецтва порівнювати
їх з творами інших видів мистецтв та життєвими явищами, застосовувати
набуті знання в образотворчій діяльності. Самостійно використовує власний досвід, набуті знання та вміння у
художній діяльності, робить спроби пошуку нестандартних, оригінальних
підходів у художньо – творчій діяльності. |
|
12 |
Учень (учениця)
має міцні, ґрунтовні знання з
програмового навчального матеріалу, здатний систематизувати,
узагальнювати, свідомо сприймати та відтворювати візуальні образи, широко
застосовувати асоціативні зв'язки між творами образотворчого мистецтва,
творами інших мистецтв та явищами навколишнього світу. Учень (учениця) має
високий рівень художньомистецького мислення; самостійно використовує набуті
художні вміння, навички та власні здібності в образотворчій діяльності. Виявляє ініціативу,
використовує нетипові, оригінальні підходи у здійсненні власної художньотворчої
діяльності. |